Administratiekantoor Belastingaangifte
 

Bewaartermijn

Bewaartermijn gegevens voor Belastingdienst

Voor zogenoemde basisgegevens geldt een bewaarplicht van 7 jaar. Het gaat hierbij om de volgende gegevens:

  • het grootboek
  • de debiteuren- en crediteurenadministratie
  • de in- en verkoopadministratie
  • de voorraadadministratie
  • de loonadministratie

Verder moet je de volgende gegevens bewaren:

  • de kopie van het identiteitsbewijs
  • de loonbelastingverklaring of het formulier met de gegevens voor de loonheffingen (bijvoorbeeld het 'Model opgaaf gegevens voor de loonheffingen' en het 'Model opgaaf gegevens voor de loonheffingen (studenten- en scholierenregeling)')
  • een verzoek om de loonheffingskorting wel of niet toe te passen

Deze gegevens bewaar je ten minste 5 hele kalenderjaren na het kalenderjaar waarin de dienstbetrekking eindigde.

Let op!

Ook als je stopt met ondernemen of geen inhoudingsplichtige meer bent, moet je de gegevens blijven bewaren.

U kunt met ons schriftelijke afspraken maken over de gegevens die tot de basisgegevens behoren, en over de bewaartermijn van overige gegevens.

Als je de administratie geautomatiseerd voert, moet je deze administratie volgens wettelijke bepalingen bewaren.

 

istockphoto-157590754-612x612.jpg

 Afschaffen middelingsregeling

Onder de middelingsregeling kan de heffing van inkomstenbelasting bij een eenmalige piek in de inkomsten worden beperkt. Het nadeel van de progressieve tariefstructuur wordt in dat geval beperkt door de belastbare inkomens van 3 jaren te middelen. De regeling wordt per 2023 afgeschaft.

Heb je in een periode van 3 jaar een sterk wisselend inkomen gehad, dan kun je in aanmerking komen voor de middelingsregeling. Maak nu nog gebruik van deze regeling. Wij berekenen de teruggave en versturen het verzoek voor middeling, snelle afhandeling, aarzel niet en laat geen geld verloren gaan.

 

Hulp bij aangifte

mobiel 06-22558580

e-mail info@edverhelst.nl